Мезоамериканська "Біблія".
Спадкоємцями ольмеків у Мезоамериці стали майя, у містах-державах яких набула подальшого розвитку давньоамериканська цивілізація, зокрема й ієрогліфічна писемність. Письмо такого самого характеру було в І тис. до н. е. в ольмеків (також майямовних), культура яких тісно пов'язана з культурою майя і передувала їй.Манускрипт майя мав дерев'яну або шкіряну палітурку, а поруч із письменами розміщувалися різнобарвні малюнки [5, с. 278-279].Окрім залишків писемності, що пережили іспанське завоювання Мезоамерики на початку ХVI ст., дослідник має також можливість ознайомитися з перекладами вибраних писемних документів колоніальної епохи, включаючи такі багаті деталями звіти, як "Пополь Вух", або "Книга Ради", "Книга Чілам-Балам" ("Книга Пророка Ягуара"), "Легенда про Сонця" тощо [14, т. І, с. 124]. Кожний з цих документів, написаний мовою майя чи науатль та іспанською (після завоювання), містить багато інформації про релігійне життя й обряди, погляди на війни, владу монархів, долю людини на землі і "життя після смерті". У них зустрічається й образ "Верховного Бога".Особливо важливий для вивчення релігії майя "Пополь-Вух", 8500-сторінковий документ, який містить міфи про створення світу, священні історії й опис ритуальних обрядів, що відображають багатовікову традицію релігійно-міфологічних уявлень майя. У релігії майя світ був створений як послідовне ритуальне дійство (порівняй: "семиденне творення світу" у Біблії). Створений увесь "земний і небесний світ" оживляється через постійний процес відродження та згасання (есхатологічні мотиви). Картина відродження і загибелі виражалася й у періодичному створенні Космосу, що пережило вже чотири епохи, або століття [14, т. І, с. 125].Дивовижно схожі між собою деякі сюжети священних книг різних народів, які живуть навіть на різних континентах. Наприклад, у Біблії (у відомій сцені спокушання Змієм Єви) Змій, умовляючи Єву з'їсти заборонені плоди з "дерева пізнання добра і зла", говорить: "Умерти не вмрете! Бо відає Бог, що дня того, коли будете з нього ви їсти, ваші очі розкриються, і станете ви, немов Боги, знаючи добро і зло". Довідавшись, що Єва й Адам порушили його заборону, Господь Бог (Єгова) сказав: "Ось став чоловік, немов один із Нас, щоб знати добро і зло. А тепер коли б не простяг він своєї руки, і не взяв з дерева життя, і щоб він не з'їв, і не жив повік-віки..." [Буття, 2: 1-24]. Характерно, що Єгова звертається ще до когось ("став немов один із Нас"), указуючи тим самим на наявність ще й інших, рівних чи близьких йому "за рангом", небожителів. А от як розповідає про перших людей після творення "Пополь-Вух" мезоамериканських індіанців, який іноді на-зивають "Американською Біблією": "Вони були здатні пізнати усе... Коли вони дивилися навколо, одразу ж бачили і споглядали від верху до низу звід небес і внутрішність землі. Вони одразу бачили увесь світ, не роблячи навіть спроби рухатися... Вони досягали успіхів у знанні всього, що є на світі" (тобто ці перші люди вже явно "вкусили" від "дерева пізнання добра і зла"). Що ж роблять боги — "Велика Мати і Великий Батько"? Вони збентежені: "Хіба вони теж повинні стати божествами? Хіба вони повинні бути рівними нам, своїм творцям, хто може бачити далеко, хто знає і ба¬чить усе?" "Тоді Серце Небес навіяв туман на їхні очі... і вони могли бачити те, що було близько... У такий спосіб була втрачена їхня мудрість, і всі знання... людей, виникнення і початок було зруйновано" [11, с. 81-82].
akadem4.at.ua
monster
Спадкоємцями ольмеків у Мезоамериці стали майя, у містах-державах яких набула подальшого розвитку давньоамериканська цивілізація, зокрема й ієрогліфічна писемність. Письмо такого самого характеру було в І тис. до н. е. в ольмеків (також майямовних), культура яких тісно пов'язана з культурою майя і передувала їй.Манускрипт майя мав дерев'яну або шкіряну палітурку, а поруч із письменами розміщувалися різнобарвні малюнки [5, с. 278-279].Окрім залишків писемності, що пережили іспанське завоювання Мезоамерики на початку ХVI ст., дослідник має також можливість ознайомитися з перекладами вибраних писемних документів колоніальної епохи, включаючи такі багаті деталями звіти, як "Пополь Вух", або "Книга Ради", "Книга Чілам-Балам" ("Книга Пророка Ягуара"), "Легенда про Сонця" тощо [14, т. І, с. 124]. Кожний з цих документів, написаний мовою майя чи науатль та іспанською (після завоювання), містить багато інформації про релігійне життя й обряди, погляди на війни, владу монархів, долю людини на землі і "життя після смерті". У них зустрічається й образ "Верховного Бога".Особливо важливий для вивчення релігії майя "Пополь-Вух", 8500-сторінковий документ, який містить міфи про створення світу, священні історії й опис ритуальних обрядів, що відображають багатовікову традицію релігійно-міфологічних уявлень майя. У релігії майя світ був створений як послідовне ритуальне дійство (порівняй: "семиденне творення світу" у Біблії). Створений увесь "земний і небесний світ" оживляється через постійний процес відродження та згасання (есхатологічні мотиви). Картина відродження і загибелі виражалася й у періодичному створенні Космосу, що пережило вже чотири епохи, або століття [14, т. І, с. 125].Дивовижно схожі між собою деякі сюжети священних книг різних народів, які живуть навіть на різних континентах. Наприклад, у Біблії (у відомій сцені спокушання Змієм Єви) Змій, умовляючи Єву з'їсти заборонені плоди з "дерева пізнання добра і зла", говорить: "Умерти не вмрете! Бо відає Бог, що дня того, коли будете з нього ви їсти, ваші очі розкриються, і станете ви, немов Боги, знаючи добро і зло". Довідавшись, що Єва й Адам порушили його заборону, Господь Бог (Єгова) сказав: "Ось став чоловік, немов один із Нас, щоб знати добро і зло. А тепер коли б не простяг він своєї руки, і не взяв з дерева життя, і щоб він не з'їв, і не жив повік-віки..." [Буття, 2: 1-24]. Характерно, що Єгова звертається ще до когось ("став немов один із Нас"), указуючи тим самим на наявність ще й інших, рівних чи близьких йому "за рангом", небожителів. А от як розповідає про перших людей після творення "Пополь-Вух" мезоамериканських індіанців, який іноді на-зивають "Американською Біблією": "Вони були здатні пізнати усе... Коли вони дивилися навколо, одразу ж бачили і споглядали від верху до низу звід небес і внутрішність землі. Вони одразу бачили увесь світ, не роблячи навіть спроби рухатися... Вони досягали успіхів у знанні всього, що є на світі" (тобто ці перші люди вже явно "вкусили" від "дерева пізнання добра і зла"). Що ж роблять боги — "Велика Мати і Великий Батько"? Вони збентежені: "Хіба вони теж повинні стати божествами? Хіба вони повинні бути рівними нам, своїм творцям, хто може бачити далеко, хто знає і ба¬чить усе?" "Тоді Серце Небес навіяв туман на їхні очі... і вони могли бачити те, що було близько... У такий спосіб була втрачена їхня мудрість, і всі знання... людей, виникнення і початок було зруйновано" [11, с. 81-82].
akadem4.at.ua
monster